استراتژی های تاثیرگذار و قدرتمند طراحی بستهبندی
باوجه به رشد و اهمیت بیشتر طراحی بسته بندی و همچنین تاثیر آن به واسطه فضای رقابتی ایجاد شده مورد توجه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان قرار گرفته است. سالم ماندن محصول، جذابیت بصری، و افزایش ارزش و جایگاه آن مواردی هستند که طراحی بستهبندی را به قسمتی مهم در روند تولید تبدیل کردهاند؛ به نحوی که به غیر از کیفیت، در حوزه بستهبندی نیز رقابت به وجود میآید.
در بازارهای رقابتی کنونی، برندها باید برای جلب توجه خریداران تلاش کنند. در چنین فضایی، بستهبندی محصول باید در کمترین زمان ممکن توجه مشتری را به خود جلب کند. طرحی که در این اندک زمان دیده نشود شکست خورده محسوب میشود و رقابت را به محصولاتی واگذار میکند که استراتژیهای قدرتمند طراحی بستهبندی در آنها رعایت شده است.
۱. هدف قراردادن نگرش «کمتر، سودمندتر است»
خریداران معمولی زمان زیادی را صرف نگاه کردن به محصولات نمیکنند، به همین جهت طرح شما برای به چشم آمدن میان بستهبندیهای مختلف و انبوهی از بمباران تبلیغات، باید در کوتاهترین زمان توجه بیننده را به خود جلب کند، یعنی درست قبل از اینکه نگاه خریدار متوجه محصول مشابه موجود در همان قفسه شود. هنر طراح این است که در همین زمان مهم و بسیار کوتاه ویژگیهای منحصر به فرد محصول و دلیل خرید آن را به خریدار منتقل کند.
اغلب برای انجام این هدف که تقریبا غیرممکن هم به نظر میرسد، طراح باید به نبرد تیم بازاریابی برود و با داستانپردازی آنها برای محصول، تصاویر و کاتالوگهایی که در دفتر خلوتشان بسیار پر مفهوم به نظر میرسند کنار بیاید. همچنین محتوایی که هرکدام از افراد ذینفع به موارد بالا اضافه میکنند. گاهی طراح مجبور میشود برای جا دادن همه آنها اندازه نوشتهها را کوچکتر کند.
طراحان باتجربه در چنین موقعیتی باید پیروی از نگرش «کمتر سودمندتر است» را به نویسندگان فعال گروه توصیه کنند. با توجه به این نگرش که مطابق با قانون دو ثانیه است، خریدار باید بتواند تمام اطلاعات مهم متنی و بصری روی محصول را در عرض همین مدت کوتاه درک کند. اگر این زمان بیشتر شود احتمالا شخص به سراغ محصولی میرود که بستهبندی آن گویا باشد و نکات مهمی که باید منتقل کند را به سرعت نشان دهد.
کلید نزدیک شدن به لحظه فروش، ترغیب مشتری برای برداشتن محصول است. معمولا محصولی که اول در دست مشتری جای میگیرد همانی است که بابتش پول پرداخت میشود. جمله معروف «کمتر، سودمندتر است» از میس فن دروهه، پیشتر در مکتب باهاوس مورد استفاده قرار میگرفت. این نگرش در طراحی بستهبندی شانس انتخاب شدن محصول را افزایش میدهد و مشتری را به خریدار تبدیل میکند.

۲. امکان لمس و بررسی محصول بسته بندی شده
بستهبندی به نوعی برای مشتریان مزاحمت ایجاد میکند زیرا حائلی میان آنها و کالای مورد نظرشان است. خریداران علاقه دارند محصول را لمس کنند، ببویند یا بچشند و قبل از پرداخت مبلغ، آن را امتحان کنند. اگرچه مشکلات زیادی در مورد این روش خرید کردن وجود دارد اما طراحان هوشمند سعی میکنند تداخلی که بستهبندی با تجربه خرید مشتریان به وجود میآورد را به حداقل برسانند.
دسترسی مستقیم مشتریان به محصول از طریق برش قسمتی از بستهبندی، احتمال فروش را افزایش میدهد. از این طریق ترس مشتری نسبت به ماهیت واقعی کالا برطرف میشود. در مورد مواد خوراکی یا بهداشتی که چنین امکانی وجود ندارد میتوان از عکسهای باکیفیت محصول که از چند زاویه مختلف تهیه شدهاند و همه ویژگیهای آن را نشان میدهند استفاده کرد.
بیان تصویری بافت، مزه، مواد و کارایی محصول مورد دیگری است که بهترین تعامل را با مشتریان برقرار میسازد. سعی کنید بستهبندی را طراحی کنید که تا حد امکان مینیمال و نامرئی باشد.

۳٫ تاثیرگذاری مناسب
یک جلسه معارفه یا یک میهمانی را تصور کنید که افراد یکدیگر را از روی ظاهر، حرکات و نشانههای کلیدی ارزیابی میکنند. شناختی که از روی ظواهر به دست میآید سطحی است و هیچکس نمیتواند قبل ایجاد و گسترش روابط به شناخت کامل برسد. در بازار نیز چنین شناخت سطحی وجود دارد. خریداران پیش از امتحان محصول و شناختن ماهیت اصلی، آن را از روی ظاهر انتخاب میکنند و این انتخاب بر اساس شخصیت و صفات خود فرد است.
بستهبندی که برای جذب همه افراد طراحی شود در آخر برای هیچکس معنی خاصی نخواهد داشت. برای مثال اگر مخاطبان محصول شما خانمهای ۱۸ تا ۳۰ ساله هستند بهتر است به زبان و نشانههای دیداری بیشتر توجه کنید، یا به طور کلی هنگام طراحی برای جوانترها، از مواد بازیافتپذیر و دوستدار طبیعت استفاده کنید. اگر گروه هدف شما مردانِ ۴۰ تا ۶۵ ساله هستند، فونتهای درشت، متنهای کوتاه و واضح را به کار برید تا حس قدرت و دوام بیشتر را به آنها منتقل کند.
مشتریان محصول از هر قشری که هستند، لباس متناسب با همان گروه را به محصول بپوشانید تا برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد و سریعتر جذب شوند.

۴٫ مشتریان بهتر از هرکس میدانند
کسانی که تجربه طراحی را دارند روند سنتی انتخاب آن را میدانند. چیدن چند کانسپت از طرح بستهبندی روی میز اتاق کنفرانس و شنیدن نظر افراد تصمیمگیرنده که ممکن است هرکدام ایده متفاوت نسبت به طرحها داشته باشند؛ طرحهایی که ساعتها روی آنها وقت گذاشته شده و با کار زیاد به این مرحله رسیدهاند. در نهایت هم شخصی که رتبه بالاتری نسبت به بقیه دارد انتخاب نهایی را انجام میدهد.
اما واقعیت این است که هیچکدام از این افراد، حتی خود طراح در موقعیتی نیستند که بهترین تصمیم را بگیرند. آنها نسبت به محصول بسیار نزدیکتر از آن هستند که طرح را از دید مشتریان، بدون تعصب و به دور از صرف ساعتها کار و زحمت ببینند.
بهترین روش این است که از خود مشتریان بپرسید. شاید سوال کنید که چطور میتوان این کار را انجام داد؟ در حال حاضر تعداد زیادی سایت نظرسنجی آنلاین وجود دارد که میتوانید در آنها افرادی زیادی را مطابق با گروه هدف خود بیابید. بهتر است طرحهای خود را در برابر آنها قرار دهید و بپرسید که کدامیک را بیشتر میپسندند. بعد از چند روز شما به دادههای واقعی مجهز هستید و میتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

با ما همراه باشیــد.